Big data

Big data og hva du kan bruke det til

Big data er et generelt begrep som refererer til forskningsfeltet som systematiserer innsamling og analyse av informasjon. Big data er et ganske nyere fenomen som søker å gjøre informasjon til noe som er ordnet og systematisk i stedet for tilfeldig og kaotisk.

Big data er en av de største spin-off-utviklingene som har kommet ut av informasjonsteknologitiden. Den eksponentielle fremgangen i prisytelsen til informasjonsteknologi har nå muliggjort økningen av big data.

Fremveksten av big data har også mange implikasjoner for økonomien og samfunnet generelt. Om disse implikasjonene anses som positive eller negative vil i stor grad avhenge av hva hver enkelt vurderings verdier og mål er.

Du kan hente ut mye informasjon gjennom big data fra dine enheter.

Slik kom big data opp og frem

Økningen av big data har blitt gjort mulig av de synkende kostnadene ved datakraft og informasjonslagring. Uten de to trendene ville big data aldri vært i stand til å være så transformerende.

Etter hvert som informasjonsteknologien ble stadig bedre, fortsatte kostnadene for en bestemt mengde prosessorkraft og lagringskapasitet å gå ned. Etter hvert som det fortsatte å gå ned, ble stadig flere bruksområder for det økonomisk mulig.

Big data var alltid noe som var teknisk mulig. Problemet for det meste av databehandlingshistorien var at kostnadene for slik kapasitet var uoverkommelig høye.

Men etter hvert som prisene har falt, har flere og flere mennesker og enheter hatt råd til å bruke big data. Dette menes også at ytterligere forbedringer av prisytelsen til informasjonsteknologi i løpet av de neste årene vil fremskynde fenomenet big data ytterligere.

Fordelene med big data

Mange eksperter på informasjonsteknologi har uttrykt begeistring for den stadig mer fremtredende rollen big data har i våre liv. De tror at dette vil gi mange fordeler for økonomien så vel som måten vi lever livene våre på.

Systematisk markedsføring

Før ankomsten av big data var markedsundersøkelser en veldig risikabel affære. Markedsførere vil gjøre sitt aller beste for å gjøre innsatsen så systematisk som mulig.

Dessverre ville de ende opp med en alarmerende høy risiko for å mislykkes. Dette fordi de ikke var i stand til å analysere markedsdataene i sin helhet på en virkelig systematisk måte før.

Alt dette har endret seg med økningen av big data. Med big data kan markedsførere samle fjell av markedsdata ved å bruke datamaskiner og bruke andre datamaskiner for å analysere dataene til en tolkning som er økonomisk nyttig.

Bedre forbrukerverdi

Mange forbrukere ønsker at noe skulle gjøres for å gjøre livet bedre. Dette kan bety opprettelse av et bestemt produkt eller modifisering av et eksisterende produkt på en måte som passer dem bedre.

Imidlertid vet mange av dem ikke hvordan de kan sende meningsfylt tilbakemelding til produsentene som får dem til å svare på en konkret måte. Dette har i seg selv vært en klage fra mange forbrukere.

Heldigvis, med massiv datainnsamling, øker sannsynligheten for at disse følelsene blir plukket opp og sendt til produsentene dramatisk.

Produsenter vil kunne svare raskere og mer effektivt enn noen gang før. Dette vil maksimere forbrukerverdien og gjøre folk glade.

Legg igjen en kommentar